Prikaz Balkana u multinacinalnoj virtualnoj zajednici 9gag - Ivana Kontošić

EQm39fW7Viđenje Balkana kao prostora obilježenog stalnim sukobima, nestabilnim granicama, divljaštvom i s ostalim najčešće negativnim konotacijama vezanim uz pojam česta je i raširena slika Balkana u svijetu. Takva se predodžba održava zbog prizora iz filmova o Balkanu, tekstova pjesama, književnih djela i ostalih medijskih slika. U ovom će seminaru biti riječ o slici Balkana kakva se prikazuje kroz slike koje postavljaju korisnici iz različitih zemalja na multinacionalnu internet stranicu 9gag. Cilj seminara je ustvrditi poklapa li se slika Balkana koju korisnici 9gaga prikazuju s onom Balkana kao neciviliziranog, barbarskog i agresivnog prostora. Kao potpora analizi koristit će se teorija iz knjiga Imaginarni Balkan, Marije Todorove te Balkan: od geografije do fantazije, katarine Luiketić uz ostale izvore. Za anlizu su korišteni primjeri koji se u pretraživanju web stranice 9gag pojavljuju pod zajedničkim subjektom „Balkan“ odnosno „Balkans”. Kako bi se omogućilo bolje shvaćanje analize primjera ukratko će se objasniti koncept balkanizma i shvaćanje pojma Balkana.

2. Balkanizam

„Diskurs kojim se stvara stereotip o Balkanu kao području nižeg civilizacijskog stpnja u odnosu na Zapadnu Europu.“[2] Balkan je prikazan kao „zla kob, mitsko mjesto, kolo užasa iz kojeg Balkanci zbog svoje naravi, balkanske krvi i strasti nikada neće izaći.“

Definicija koja objašnjava termin kojeg je dala Marija Todorova  prema uzoru na orijentalizam Edwarda Saida. Odnosi se na stvaranje određene slike Balkana i pridavanje određenih karakteristika unutar filmskog, političkog, književnog ili nekog drugog diskursa.  Predstavljanjem Balkana kao negativnog, opasnog i neciviliziranog stvara se slika Zapadne Europe kao pozitivne.[2] Slike Balkana kao takvog često nisu izraz stvarnosti, onoga što doista jest tamo, već su rezultat imaginacije, predodžba koje se prenose i pokušaja objašnjavanja nepoznatog bez obzira na vremenski, geografski i povijesni kontekst.

3. Prikaz Balkana u virtualnoj zajednici

9gag, Inc.[2]je online platforma za zabavu, ali i društveni medij. Funkcionira na način da njegovi korisnici uploadaju i dijele slike i videe koje su najčešće sami kreirali. Sadržaj stranice najčešće se naziva „meme“ te se za njega glasa odnosno komentira ovisno o popularnosti sadržaja. S preko 20 milijuna korisnika jedna je od većih virtualnih zajednica čiji se korisnici nazivaju „9gagers“.Većini članova 9gag zajednice Balkan je nepoznato područje, svoju predodžbu Balkana stvorili su kroz slike, filmove i tekstove. Kroz primjere koji će se analizirati, slike o Balkanu koju stvaraju korisnici ovo zajednice najčešće se podudaraju s određenim stereotipnim slikama. Za bolje shvaćanje o tome tko stvara takvu određenu sliku Balkana bilo bi dobro znati i samo podrijetlo korisnika koji tu sliku postavlja kako bismo mogli odrediti je li to slika koju netko s Balkana nudi svijetu, ili je to slika svijeta o Balkanu, no zbog politike stranice nije moguće sznati konkretno s kojeg dijela svijeta dolazi korisnik koji dijeli sliku. Prema internet stranici koja prati podrijetlo korisnika većina članova 9gag zajednice dolazi iz SAD-a, Indije, Njemačke, Brazila i Mexika. U Hrvatskoj je to trenutno 49. najposjećenija stranica.  Najčešće sastavnice postova/slika o Balkanu su one koje prikazuju Balkan kao zemlju dobre hrane, čestog opijanja, čestih sukoba, ali i zanimljivih i inovativnih izuma koji prikazuju Balkance kao snalažljive i snažne. Postovi koji prikazuju Balkan u usporedbi s nekom od zemalja zapadnog svijeta najčešće pokazuju snagu i nadmoć Balkana i Balkanaca u tjelesnom smislu.

3.1. Hrana i alkohol

Prikaz hrane u 9gag postovima o Balkanu najčešće uključuje tekstove o tome kako je Balkanska hrana najbolja te kako ostatak svijeta ne zna što propušta. Kao tradicionalna Balkanska hrana često su prikazani ćevapčići, ajvar, kobasice, janjetina, sarma i burek. U postu „ People from Balkan will know“[2] prikazuje Vegetu s natpisom „You know you are from Balkans when this is in your every meal“ što korisnike koji nisu s Balkana ostavlja zbunjenim te povezuju začin Vegeta s svijetu poznatijim anime superjunakom Vegetom. Zanimljiv primjer koji je izazvao mnogo komentara u 9gag zajednici je post s mesnom platom i natpisom „Serbia – the place where vegetarians come to die“[4] u kojem se referira na to da je alkohol jedna od osnovnih komponenti koje čovjeka čine Balkancem.

3.2. Snalažljivost i snaga

Uz hranu i alkohol inventivni, snalažljivi, ponekad i komični izumi čest su prizor 9gag slika o  Balkanu. Kako Luketić[6] nazvana jednostavno „Balkan“ te različiti prikazi izuma kao što su Balkan Snow Machine[8] te Balcan jacuzzi[10] koji sadrži dvije slike nameće predodžba da se s Balkancima ne treba petljati. Prva slika je iz SAD-a i prikazuje interventne policajce kako nose jednog prosvjednika, dok je na drugoj slici iz Bosne i Hercegovine prikazano dvoje prosvjednika kako nose interventnog policajca. Prikaz balkanskog frizera[12] se u svojoj knjizi referira na Fortisa u njegovim opisima žena i djece: „ Morlačke žene Fortis vidi poput nadnaravnih barbarskih bića: imaju toliko velike grudi da djecu mogu dojiti i na leđima. Djeca su pak odgajana poput životinja; već s pola godine pušta ih se na slobodno pužu, a nije bila ni rijetkost da sama lutaju po poljima.“ Prikaz Balkanske žene u 9gag postu stavlja je u opoziciju s nekoliko američkih vojnika kako bi se pokazala njena snaga[14] prikazana su Američka djeca koja tek s napunjenom 21 godinom smiju piti alkohol, zatim mladi Kanađani koji alkohol smiju konzumirati s 18 godina, nakon toga prikazani su Njemci koji prema zakonu smiju piti s navršenih 16 godina. Zadnja slika prikazuje dvoje balkanske djece s 2 do 3 godine s pivom u rukama i natpisom Balkan wins što indicira da je Balkan zemlja bez zakona i propisa te da se balkaska djeca izdržljiva i čvrsta.

4. Zaključak

Kroz analizirane primjere prikaza Balkana u slikama odnosno postovima postavljenima na 9gag internet stranici možemo primjetiti kako se njegovo stereotipno viđenje i dalje potkrijepljuje slikama koje te stereotipe potvrđuju. Balkan je od strane 9gag korisnika prikazan kao nasilno mjesto bez zakona, prepuno etničkih i nacionalnih sukoba. Prihvaćena je predodžba Balkana kao primitivnog i divljeg dijela Europe. Muškarci, žene i djeca prikazani su kao snažni, glasni i opasni. Glavni cilj u životu svakog Balkanca je, prema 9gagu, dobro se najesti, napiti i zabaviti.
 Pretpostavlja se da su oni koji te slike postavljaju na 9gag upravo ljudi koji žive na području Balkana što bi značilo da oni sami potvrđuju i pristaju na određene karakteristike koje se Balkancima pripisuju te nisu samo zemlje Zapada te koje konstruiraju identitet Balkana no također ne možemo reći da nisu bez utjecaja na formiranje balkasnkog identiteta što se najviše može primjetiti u dijelu za komentare u kojima se reproduciraju kulturni konstrukti Balkana.

5. Literatura

Informacije o 9gagu: dostupno na: http://en.wikipedia.org/wiki/9GAG, pristupljeno 26.5.2015.

Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje, definicija balkanizma, dostupno na: http://struna.ihjj.hr/naziv/balkanizam/22563/, pristupljeno 26.5.2015.