Erasmus na Kulturalnim studijima

ErasmusErasmus je program stručne razmjene koji omogućuje studentima i profesorima odlazak na neku od inozemnih akademskih institucija u trajanju od jednog semestra ili godine dana. Više o općim uvjetima suradnje možete pročitati na portalu UNIRI. Suradnja između Odsjeka za kulturalne studije Filozofskog fakulteta u Rijeci i studijskog programa Kulturologije na Fakulteti za družbene vede u Ljubljani je dogovorena 2008. godine. Primarni cilj suradnje je omogućiti studentima odlazak na Erasmus. Osim toga, u interesu oba studija jest ostvariti razmjenu iskustava, znanja, metoda, ideja te na temelju navedenog postići razvoj Kulturalnih studija na regionalnoj razini.

            Fakulteta za družbene vede u Ljubljani objedinjuje četiri odsjeka: politologiju, sociologiju, komunikologiju i kulturologiju, od kojih je posljednji srodan riječkim kulturalnim studijima. Studenti/ce na slovenskim fakultetima pri odabiru kolegija moraju zadovoljiti minimum obaveznih kolegija, dok izborne kolegije mogu birati sa svih ostalih srodnih odsjeka i fakulteta – na primjer Filozofskog ili Ekonomskog fakulteta. Ovakav model omogućava studentima/icama gotovo samostalno kreiranje studijskog programa.

            Za sve Erasmus studente/ice postoji posebna lista kolegija na Engleskom jeziku. Erasmus kolegiji su u potpunosti izborni i svaki/a student/ica ima priliku odslušati sve kolegije u prvih tjedan dana, nakon čega može izabrati kolegije koje će unijeti u Learning Agreement. Prednost koju pritom imaju studenti iz regije je mogućnost izbora slovenskih kolegija, ukoliko smatraju da mogu pratiti predavanja na Slovenskom jeziku. Na listi za Erasmus studente su ponuđeni kolegiji sa svih od četiri odsjeka, što dovodi do pomalo neobične situacije u kojoj, na primjer, student medijskih studija iz Nizozemske sluša kolegije s Politologije o internacionalnim odnosima. Bez obzira na koncept interdiciplinarnosti koji se smatra inherentnim kulturalnim studijima, čak se i studenti Kulturologije osjećaju zbunjeno slušajući kolegij o ekonomskoj politici.  Srećom, navedena zbunjenost je samo početna. Moje početno iskustvo je bilo popraćeno osjećajem dezorjentacije bez čvrstih granica Kulturalnih studija. Upravo onih granica koje se smatraju neizmjerno fleksibilnim i fluidnim. Bilo je teško shvatiti da srodne društvene discipline mogu imati toliko različite pristupe. Možda najteži dio je bio shvatiti njihov jezik. Ne radi se o engleskom jeziku, naravno, već o akademskom diskurzu. Koliko god je ovaj proces u početku zbunjujuć, do kraja semestra uspjela sam iskusiti drugačije značenje interdisciplinarnosti. Razbijanjem granica vlastite discipline, ostvaruje se akademska tolerancija, postižu se nove perspektive, otkriva se nov smisao otvorenosti discipline te se u konačnici uči o Drugima iz njihovog vlastitog diskurza.

            Opisan je način na koji Erasmus uspjeva utjeloviti važan kulturalnostudijski element  - interdisciplinarnost. No uz njega je prisutan i dragocjen element internacionalnog iskustva, ako ne i kozmopolitizma. Ljubljana se možda na prvi pogled ne čini kao grad koji za hrvatskog/u studenta/icu nudi zanimljivo internacionalno iskustvo, budući da se radi o glavnom gradu susjedne države. Ipak, Ljubljana nudi raznovrsne mogućnosti za Erasmus studente iz cijelog svijeta te ih je obično po semestru oko petsto, što je velik broj za malen grad kao što je Ljubljana. Za Erasmus studente su organizirana brojna putovanja, izleti, događanja, aktivnosti, druženja i izlasci što dovodi do formiranja snažnih internacionalnih prijateljstava. Iznimno je dragocjeno iskustvo koje na svakodnevnoj razini nudi istovremeno upoznavanje raznovrsnih praksi kanadske, finske,  kineske i mnogih drugih kultura. Baš kao što u slučaju interdisciplinarnosti dolazi do stvaranja drugačije percepcije vlastite discipline, tako i u slučaju internacionalnog iskustva dolazi do dekonstrukcije predodžbe vlastite kulture, rekonstrukcije vlastitog nacionalnog identiteta te formiranja pogleda na svijet bez granica.

            Smatram da je studentska razmjena nešto što bi svaki/a student/ica jednom u životu trebala probati. Pokušala sam prikazati značaj Erasmusa uz nekoliko intervencija osobnog iskustva, no smatram važnim napomenuti da je ovo jedno od onih iskustava koje je gotovo nemoguće shvatiti dok se osobno ne isproba. Iz tog razloga potičem buduće naraštaje Erasmus studenata i studentica na prijavu, uz nadu da će se uskoro otvoriti još mogućnosti za razmjenu na sveučilištima diljem Europe.